Inspiration - Heiko Stumbeck

Når passion driver værket gennem generationer

Heiko Stumbeck - Jens smilerDet var kærlighed, der fik optikeren Heiko Stumbeck til at flytte til Danmark fra Tyskland for 40 år siden. Kærligheden forblev desværre uforløst, men gjorde at han blev i Danmark og startede en optikerforretning under eget navn. Forretningen voksede hurtigt fordi han havde et godt ry, navn og købmandskab. I dag er Heiko Stumbeck en veletableret og succesfuld optikerkæde med butikker primært i Odense og filialer i Middelfart, Svendborg og København. 

Vi tog ud for at snakke med Jens Stumbeck, der i dag er anden generation og administrerende direktør i den familieejede forretning. 

Hvordan startede Heiko Stumbeck?
Det startede som følge af min far da han flyttede til Danmark for 40 år siden fra Bayern.  Han var uddannet optiker fra Tyskland, men flyttede til Danmark pga. kærlighed. Kærligheden forblev uforløst, men gjorde at han skulle blive her og udføre sit hverv som optiker. Han startede ud som butikschef hos en optikerkæde, men fandt hurtigt ud af, at det var sjovere at tjene pengene selv. Derfor startede han for sig selv i et baglokale, men flyttede kort tid efter til noget større da forretningen voksede hurtigt. Det var succes via god anbefaling fra den ene kunde til den anden, og forretningen udviklede sig stille og roligt til at få flere medarbejdere, større butik og større produktportefølje til det der er i dag. En fin blomstrende virksomhed. 

Hvad betyder det for dig at det er en familieejet virksomhed?
Det betyder, at der er en stærk DNA både blandt ejerne og medarbejderne. Alle er passionerede og dedikerede til selve forretningen og lokalerne, og der er mange følelser involveret, hvilket kunderne også kan mærke når de kommer ind til os.
Det er ikke blot et arbejde for mig som adm. direktør, det er mit liv på godt og ondt 24/7. Er der noget, så er jeg på og det er sammen med min bedre halvdel, som styrer økonomien. Så det er en decideret familieejet virksomhed hvor vi er involveret fra stort til småt. Det giver selvfølgelig også udfordringer når der er familieindblandinger, hvor der er mange meninger og holdninger. Et skib har kun én kaptajn, og det er mig i det her tilfælde, men jeg tager selvfølgelig familien med på råd når der skal træffes vigtige beslutninger, og det gør, at vi i dag har en sund forretning og trives med et godt familieforhold – selvom forretningen kan fylde meget. 

Hvad er de største udfordringer I har i forretningen og i branchen generelt?
Som alle andre brancher, har optikerbranchen også sine egne udfordringer, i en verden under konstant forandring.  Derfor er det nødvendigt at agere hurtigt og kunne styre sin butik og strategi ud fra en kortere tidshorisont end tidligere. F.eks. plejer vi ikke at planlægge vores marketing mere en 3-6 måneder frem, fordi vi ikke rigtig ved, hvordan markedet ændrer sig.  Man skal kunne tilpasse sig de nye muligheder der altid opstår. Jeg ser forandringerne som et plus der giver anledning til at tilpasse virksomheden og strukturere den organisatorisk så den klarer økonomisk med- og modvind. Heiko Stumbeck - Jens vælger briller

Hvordan styrker I jeres konkurrenceevne?
Vores konkurrenceevne og den stærke markedsposition vi har, hænger sammen med at vi bestræber os på at have de rigtige medarbejdere, der er dedikerede og fagligt kompetente på alle poster, have produkter der er bærdygtige og af højeste kvalitet, yde den bedste kundeservice og sidst, men ikke mindst at have de rigtige samarbejdspartnere der passer til os og som komplementerer vores forretning som på finansieringsdelen. Hvis man skal have succes, så gælder det om at man skal gå ”all in” på alle parametre fordi kunderne har en forventning om at det vi leverer og samarbejder med, har en høj standard, service og kvalitet og derfor kan vi ikke gå på kompromis på nogen dele. 

Hvordan opstod samarbejdet med Nordea Finans?
Finansiering har altid været en naturlig del af vores koncept og går egentlig helt tilbage til da min far startede forretningen. Dengang ville bankerne ikke gå med på ideen om at finansiere kundernes briller. Derfor og i mange år frem, stod vi selv for den del og tilbød kunderne finansiering. Det viste sig med tiden, at jo større succes vi havde, des dyrere blev det for os at finansiere brillekøb. Og på et tidspunkt kommer Nordea på banen og vi vælger et samarbejde med dem. Det har vist sig at være et rigtig klogt valg. 

Hvordan tænker du bærdygtighed ind i jeres forretningsstrategi?
Bærdygtighed er et vigtig fokusområde for os. Når vi vælger en samarbejdspartner som en stelleverandør eller glasleverandør, så er det vigtigt for os at vide hvor og hvordan de producerer deres produkter, og under hvilke betingelser. Vores kunder har en forventning om, at de ting vi leverer, har en vis bærdygtighed i sig. Så det er vores forpligtelse at gå ud og sikre at det faktisk holder stik. 

Hvad drømmer du om for fremtiden?
Drømmen om fremtiden for mig indebærer videreførelse af familieforretningen og at kunne skabe yderligere vækst, større omsætning, blive større og åbne flere butikker landet over. Men drømmen kan ikke realiseres uden en stærk finansieringspartner i ryggen, der deler samme værdigrundlag og støtter vores vækstmuligheder i et tempo der gør at vi har en sund og god forretning mange år ud i fremtiden.