Fri BikeSmart

Elcykler - all inclusive

Hos Fri BikeShop har de i samarbejde med Nordea Finans lanceret det nye koncept Fri BikeSmart. Med konceptet får man en elcykel til et fast, lavt beløb om måneden, og kommer samtidig et skridt tættere på den grønne omstilling.

”Danmark er en cykelnation” - et udsagn alle kan nikke genkendende til. Men i modsætning til almen opfattelse, er der desværre færre og færre danskere der cykler. Ifølge Transportministeriet har antallet af cyklister været støt faldende siden 1990'erne, og over halvdelen af alle danskeres bilture er på under ti kilometer.

Men noget tyder på, at elcykler er ved at ændre på den kedelige tendens. Ifølge brancheorganisationen Danske Cykelhandlere, er der flere der sætter sig på elcyklerne herhjemme. Salget er i vækst og menes at ligge på mellem 20 og 30 procent af det totale cykelsalg. Det giver en god indikation af, at elcykler er ved at finde fodfæste i Danmark og på længere sigt måske bliver danskernes foretrukne transportmiddel, når de skal cykle på arbejde eller til fritidsaktiviteter.

Fri BikeShop

Hos Fri BikeShop, som er en landets største cykelkæde med over 90 butikker og værksteder, har de fornylig lanceret konceptet ”Fri BikeSmart”, hvor man kan få en elcykel til et fast, lavt beløb om måneden. Konceptet lægger vægt på, at en elcykel ikke behøver være en stor investering - og det er samtidig et skridt tættere på den grønne omstilling.

I Nordea Finans Danmark har vi fokus på vores partneres forretninger, udfordringer og succeser. Derfor tog vi en snak med to butiksindehavere i Fri BikeShop-kæden for at høre mere om Fri BikeSmart-konceptet. 

”Fri BikeSmart-konceptet går ud på at man for et fast lavt beløb om måneden får en elcykel, hvor alle omkostninger, service, drift og vedligeholdelse er inkluderet i prisen. Udover det, så har vi ”Bike Switch” som en del af konceptet, som giver mulighed for at bytte cyklen til en ny elcykel efter 24 mdr.” siger Kim Andersen, indehaver af Fri BikeShop i Roskilde. ”På den måde har kunderne mulighed for at være opdateret med de nyeste systemer, batterier og motorer,” tilføjer han. 

Tryghed i økonomien

Ifølge Kim, er konceptet udviklet ud fra et kunde- og markedsbehov. ”Vi kan se, at der er et behov i markedet for at købe en elcykel til en fast, månedlig pris. Med Fri BikeSmart-koncept ved kunderne præcis, hvad ting koster. Som kunde har man ikke ekstra omkostninger ved det, da alle usikkerheder (red. service, drift og vedligeholdelse) er inkluderet i abonnementet. Det giver tryghed for kunden, hvilket er super godt.” 

Det udsagn støttes op af Frank Hansen, indehaver af Fri BikeShop butikken i Vanløse, der ser konceptet som en del af tidens ”abonnementsbølge”. ”Hele trenden i samfundet går på abonnementsordninger, telefoner, musik og videotjeneste osv., og det her fungerer jo også som et abonnement. Og så tænkte vi, at vi (red. i Fri BikeShop) skal være de første, der udvikler det til elcykler, og det er blev taget virkelig godt imod af kunderne, for de kan se, at der ikke kommer uforudsete udgifter undervejs og med mulighed for at bytte til nyt efter 24 mdr., hvis ens behov ændrer sig. Dertil kommer der også, at vi er landsdækkende med 90 butikker og hvor service og ombytningsretten gælder i hele kæden”.

"Med Fri BikeSmart-koncept, ved kunderne præcis, hvad ting koster. Som kunde har man ikke ekstra omkostninger ved det, da alle usikkerheder (red. service, drift og vedligeholdelse) er inkluderet i abonnementet. Det giver tryghed for kunden, hvilket er super godt.”

Og han tilføjer: Før i tiden var elcykler kendt for at være forbeholdt den lidt ældre målgruppe, men i dag er det meget blandet, og det er blevet helt legitimt at køre på en elcykel - også for unge mennesker. Det gør, at man kan køre længere og nemt komme til og fra arbejde uden at være helt svedig - og stadig kan få den daglig motion ”. 

Fokus på helbred, miljø og billigt transportmiddel

Den tendens bekræftes af Kim Andersen, der yderligere uddyber: ”Som samfund har vi meget fokus på miljø, helbred og transport, og det giver et behov for at komme ud at cykle i stedet for at tage bilen. Vi ser rigtig mange børnefamilier, som har en bil, men går med overvejelse om at købe en elcykel som erstatning til bil nummer to. Vi ser også mange, der køber elcyklen, da det giver mere sundhed og en besparelse i både økonomien og på miljøkontoen”.

Fri Bikeshop - interview

Kim ser meget positivt på denne udvikling og har af samme årsag store forventninger til fremtiden: ”Vi har store forventninger til elcykler i fremtiden. Vi kan se, at hele Europa har stor fremgang i andelen af solgte elcykler, mens Danmark har haltet lidt efter. Men den tendens begynder at ændre sig nu, og vi ser en stor fremgang i antallet af solgte elcykler de kommende år.”

”Som samfund har vi meget fokus på miljø, helbred og transport, og det giver et behov for at komme ud at cykle i stedet for at tage bilen. Vi ser rigtig mange børnefamilier, som har en bil, men går med overvejelse om at købe en elcykel som erstatning til bil nummer to." 

Denne optimisme og begejstring for fremtiden finder man ligeledes hos Frank, der mener at: ”fremtiden ser meget lys ud både for os som forretningsdrivende, for kunderne der får noget væsentlige billigere og sundere transportmiddel samt for samfundet, der får et meget grønt og miljøvenligt transportmiddel”. 

Om at have en finansiel partner

Franks begejstring er ikke kun for fremtiden, men også når det gælder samarbejdet med Nordea Finans. Han lægger ikke skjul på, hvad det vigtigste for ham er som forretningsdrivende: ”Når det gælder økonomi, så er det vigtigt med en stabil og stærk samarbejdspartner, man kan stole på, og som kan løfte opgaven. Derfor valgte vi Nordea Finans til at udvikle konceptet sammen med os. Der er altid god dialog, hurtig respons og hjælp, hvis man har brug for det, og det har været en god oplevelse at udvikle det her koncept sammen med dem.”
Denne holdning er Kim Andersen meget enig i. ”Fri BikeSmart konceptet er knyttet op omkring en stor finansiel del, og den del ville vi aldrig kunne løse selv i vores kæde. Derfor er vi dybt afhængig af en stærk finansiel samarbejdspartner - og her kommer Nordea Finans ind i billedet.

Dertil kommer der også, at processen i hverdagene skal køre gnidningsfrit. ”Det vigtigste for os i hverdagen, når man skal sælge ting, er, at det går hurtigt, og at det er let at forstå produktet - både for kunden og for os. Hele processen skal være klaret på ganske få minutter, hvilket er tilfældet i dag, og det løser vi rigtig godt i samarbejde med Nordea Finans.  

Den succes Fri BikeSmart har fået ude blandt kunderne har givet både Frank Hansen og Kim Andersen blod på tanden til at udvide konceptet til at omfatte også almindelige cykler og tilbehør: ”I fremtiden kommer vi til at udvide vores koncept, så det også omfatter andre produktkategorier, for vi kan se, at der er stort behov i markedet for abonnementskøb til en fast, lav pris om måneden, og det tror vi meget på og ser lyst på det i fremtiden” slutter Kim Andersen. 

Ups! Tillad Marketing cookies for at se indhold som dette fra Nordea Finans